Utseendefixeringen kommer inte självdö

Jag tänker på hur många det är som klagar och gnäller på den utseendefixering som vi har i samhället.
Men det är ju vi själva som har skapat den.
Det är även vi själva som gör att denna utseendefixering hålls vid liv.

Man har ju faktiskt ett val….
Antingen försöker man anpassa sig efter de normer, efter hur man ska se ut för att vara snygg….eller så kör man sitt egna race och ser ut hur man själv vill.
Men det är många som gnäller på att de är lite överviktiga, att de har den ena och andra skavanken.
Företag idag, tjänar massor med pengar på att så många har fixering vid sitt utseende.
Tänker på att solarie-företag…alla de olika laserbehandlingar som sker.
Senast idag skrev jag om att bleka tänderna…..

Utseendefixeringen finns överallt i samhället och det är vårt ansvar att se till att bryta det.
Men så länge vi finner oss i hur det är och rent av rättar oss efter det, så blir det inte bättre.

Nu blev det mer innehåll i detta inlägg än jag hade tänkt från början.
Min poäng som jag hade tänkt ta upp, handlade om att utseendefixering är något som hör till vårt samhälle.
Jag vet ju själv om att om jag ser en man, som är orakad och går runt i slitna kläder…då tänker jag mig inte att han jobbar som advokat eller något sådant.
För jag har en bild i huvudet att en advokat, kanske klär sig i kavaj eller något annat stiligt.
Detta hör kanske inte helt ihop med utseendefixeringen, men den är ju i alla fall nära med det.

Fördomar och utseendefixeringen hör nog ihop lite….
Japp….som när jag såg en kvinna gå över gården nyligen.
Jag såg bara hennes rygg, hon gick i en lång kjol, hade på sig någon vit tröja och hade tyg runt huvudet…
Min tanke då var att det var någon från något annat land…höll på att säga utlänning, men det heter ju nysvensk nu mer…
Men det kan ju lika gärna vara en svensk kvinna som tycker att det är en snygg klädsel.

 

Lämna en kommentar